Tøffere enn toget bak tastaturet!

Av Siri Martinsen og Victor Kristiansen

Underveis i valgkampen bestemte vi oss for å skrive litt om atferd i sosiale medier. Det var med blandede følelser. Aldri før har vi i en valgkamp opplevd så mye skittkasting på nett. Skal vi bekjempe mobbing i skolen og skape et mangfoldig og tolerant samfunn, har vi en jobb å gjøre.

Som politiker skal man tåle mer – det har PFU (Pressens Faglige Utvalg) ved flere anledninger konstatert. At flere av våre sentrale politikere sentralt mottar drapstrusler mot seg selv og sin familie, ikke får gå i butikken uten PST eller våkner opp til at bilen er oppripet, er en realitet. Det vi derimot ønsker å fokusere på her, er de som blir «tøffere enn toget» bak tastaturet. De som er spydige, krenkende, respektløse og viser en holdning som er uakseptabel.

Barna våre blir rådet til å kontakte en voksen når de opplever å få utidige kommentarer på nett. I skolen er det slik at «hvis en ansatt hører utsagn om elevens utseende, klær, tro, seksuelle legning, dialekt etc. inntrer handlingsplikt». Hva hjelper det med systematisk arbeid i skolen når barn og unge mennesker på nett møter foreldre eller besteforeldre som krenker?

Å kalle andre for løgner, klovn, dum eller kålhue, for å nevne noe, er hva flere og flere folk gjør til hverdagsspråk på nett i valgkampen. Montasjen som følger denne kronikken er bare noen eksempler på hva som ble skrevet på Facebook-siden til Fredrikstad Arbeiderparti i løpet av valgkampen. Unge, engasjerte ungdommer som har trua på et samfunn og velger å engasjere seg for demokratiet, blir møtt med «hjernevasket jentunge» og får slengt kommentarer som «makan til dumskap».

Når man blir kalt en «klovn» fordi man ønsker å prioritere fellesskapets midler, er det en ærlig sak å være uenig, men uakseptabelt å være spydig. Det er bare trist. Det er slike saker som danner grunnlag for en mobbesak på skolen. Har bestemoren som skrev dette tenkt på hvilken oppførsel hun synes er grei? Med andre ord, hun forteller sine barnebarn at dette er en grei oppførsel. For barn gjør ofte som vi voksne gjør.

For barn som blir mobbet på skolen, er det ikke lenger bare skoleveien og livet «ute i gata» som kan være arenaer som gjør at klumpen i magen vokser. Det er også i sosiale medier, som i dagens samfunn følger mange av oss tett igjennom hele dagen. Vi anbefaler alle å ta en kikk på nettsiden www.nettvett.no

Det beste for vårt demokrati er gode debatter med innspill fra flest mulig. Det er da vi får belyst saker fra alle kanter og vinkler. Konstruktive debatter gir større grunnlag for å fatte de beste beslutningene. Det er en ærlig sak å være uenige og vi som politikere må til slutt ta en beslutning og forholde oss til et flertall.

Vi har alle et ansvar for konstruktive debatter. Vi er de første til å beklage om noen av oss har blitt for hete i en debatt og fått noen til å føle seg personlig berørt av det vi har skrevet.

Vi vil også takke våre politiske kolleger for redelig debatt og takke innbyggere, interesseorganisasjoner og andre for konstruktive debatter. Samtidig vil vi oppfordre samtlige til å ta i et tak for #nettvett

Mobbing og krenkelser utgjør en stor risiko for vår psykiske helse, la fremtiden vise at vi har oppdragelse også på nett. La oss ta et felles oppgjør mot trakassering, spydigheter og sjikane! Dette handler om verdier og holdninger.

Da må vi også lære våre barn #nettvett

Siri og Vic
Collage