En helsearbeider geleider en eldre dame gjennom gangene i et helsebygg. Foto: Øivind Haug

Gode velferdstjenester

Fredrikstad Arbeiderparti vil:

God helse og livskvalitet for alle

God helse og livskvalitet er viktig i alle livets faser. En felles offentlig helsetjeneste, drevet av fellesskapet og finansiert over skatteseddelen, er det beste forsvaret mot økte forskjeller. Derfor sier vi ja til å verne om våre felles helse- og omsorgstjenester, og nei til kommersialisering og oppsplitting av ansvar.

Mange opplever stress, press og ensomhet i hverdagen og flere opplever psykiske plager. Arbeiderpartiet vil forebygge sykdom, gi unge en god start på livet og eldre en trygg alderdom hjemme og på institusjon. Kommunehelsetjenesten og fastlegeordningen er de helsetjenestene som de fleste møter i hverdagen. En funger- ende allmennlegetjeneste og gode lokale helsetjenester er helt nødvendig for folks trygghet og velferdsstatens bærekraft.

Arbeiderpartiet vil ha et samfunn der vi forebygger, behandler og sikrer ettervern for folk som sliter. Flere må få hjelp tidligere, uten å vente lenge. Fredrikstad Arbeider- parti vil bidra til at flere velger helsesektoren som arbeidsplass ved å prioritere arbeidet for heltidskultur, tilby flere praksisplasser og øke antall lærlinger i kommunen.

• Få på plass konkrete folkehelsetiltak for å utjevne sosiale helseforskjeller som f.eks. fysisk aktivitet i skolen.
  • Styrke helsestasjonene og skolehelsetjenesten gjennom en konkret opptrappingsplan som utarbeides i samarbeid med regjeringen.
  • Styrke tilbudet innen psykisk helse og rus med et særskilt fokus på å bygge opp lavterskeltilbud uten krav om henvisning, og tiltak for økt inkludering og sosial deltakelse for personer med rusproblemer.
  • Styrke og videreutvikle fastlegetjenesten og legevaktene, slik at alle har tilgang på en fast lege.
  • Legge til rette for at eldre og andre tjenestemottakere kan bo lenger hjemme ved å prioritere ernæring, trygge boliger, aktivitet og velferdsteknologi.
  • Bidra til et aldersvennlig samfunn og god psykisk helse for eldre gjennom flere kulturelle, sosiale og fysiske aktiviteter og møteplasser for eldre i samarbeid med frivilligheten.
  • Støtte opp under arbeidet for våre veteraner som har deltatt i Norges internasjonale operasjoner blant annet gjennom Stiftelsen Veteranhjelp og i tråd med kommunens veteranplan.

Folkehelsa er viktig for oss! Vi vil legge til rette for at flere kan være litt mer aktive, litt oftere!

– Siri Martinsen, ordførerkandidat
Siri Martinsen foran Glomma

Er du enig med Fredrikstad Arbeiderparti om Gode velferdstjenester?

Takk for din tilbakemelding!

Vil du vite hva mer vi kanskje er enig om?

Takk for din interesse!

Du vil nå motta nyhetsbrev fra oss :)

Takk for tilbakemeldingen. Vi kan ikke være enige om alt!

Kanskje er det andre saker du er enig med oss i?

Se andre politiske saker