Kvinnekontakt

Anita Gretland Karlsen

21. kandidat for Fredrikstad Arbeiderparti

Anita Gretland Karlsen

Anita Gretland Karlsen. 66 år.

Bosatt i Nesskogen på Rolvsøy, med marka som nærmeste nabo. Hytte i Østre Oksrød. Gift, tre barn, tre svigerbarn og fire barnebarn.

Utdanning: barnevernspedagog med videreutdanning blant annet i ledelse, rusproblematikk, og prosjektledelse. Master i Health Promotion and Community Care (Helsefremmende lokalsamfunnsarbeid) fra NTNU, Gjøvik.

Arbeidsliv: Lang arbeidserfaring blant annet som sosialkonsulent, virksomhetsleder og etatssjef. Siste 12 år rådgiver, programleder og koordinator for boligsosialt arbeid i Fredrikstad kommune, lokalisert i direktørens stab Helse og Velferd. Nå førtidspensjonist på første året.

Fritid: Er en glad korsanger i AmaSing, Fredrikstad.  Aktiv forbruker av festivaler og konserter, ivrig quizer, FFK – supporter. Koser meg med familien og med gode venner. Mye på farta på min røde elsykkel. Benytter alt det flotte byen vår har å by på hele året, men som vi synger: Sommer’n er (ekstra) herlig i Fredrikstad. Da er det ekstra fint å sette seg på sykkelen fra hytta, ta ferja fra Gressvik og kose seg med noe godt på brygga.

Spesielt engasjement for:

Å ha et stabilt sted å bo er en av grunnpilarene i et hvert menneskets liv og en forutsetning for å lykkes på andre områder i livet.

Jeg har jobbet i dette feltet lenge og vet at det fortsatt er en lang vei fram til å nå målene og sikre et trygt hjem for alle. I Fredrikstad med den store utbyggingen som skjer og skal skje, ligger mye til rette for at kommune kan ta i bruk virkemidler som i mye større grad sikrer at utbyggingen blir variert og tilgjengelig for hele spekteret av innbyggere.

Jeg vil engasjere meg og bidra til at dette kan skje!

Likeverdige tjenester betyr, som vi vet, atalle har tilgang til tjenester av like god kvalitet som er tilpasset det enkelte menneskets behov. Dette innebærer en stor grad av tilrettelegging og tilpassing som tar hensyn til at vi mennesker er forskjellige og har ulike behov.

Det er langt igjen til at det er slik både i samfunnet generelt og i kommunen vår. Det gjelder selvsagt eldre, som alltid er på agendaen og som har mange som fronter «sin» sak, men i enda større grad innbyggere med andre utfordringer, særlig innfor rusfeltet.  Vi må løfte fram disse utsatte og ofte forkomne personene, og bidra til at de får samme tilgang tjenester. Det innebærer blant annet å lette tilgangen til f.eks. NAV.  Dører må åpnes, fagfolkene må «ut i felt» og alle må stille på lik linje f.eks. ved tildeling av boliger.

Kvinnehelse er også et stikkord når det gjelder likeverdige tjenester. I altfor lang tid har dette vært nedprioritert. Dette må endres!

Jeg har vært medlem av Arbeiderpartiet hele voksenlivet, verdiene ligger i ryggmargen min. Som nyslått pensjonist har jeg igjen mulighet, lyst og engasjement til å bidra til å sikre kommunen fortsatt rødt flertall . Det MÅ vi få til😊